Hør biblioteksjefen i Andebu: Jørgen Hovde

Jørgen Hovde er biblioteksjef i Andebu

Jørgen Hovde er biblioteksjef i Andebu

– Hvilken bok vil du anbefale akkurat nå?

En av de bedre leseopplevelsene jeg har hatt det siste året må være Ketil Bjørnstads trilogi om Aksel Vinding. Til musikken, Elven og Damen i dalen. Dette er bøker som handler om elementærfølelser og opplevelser til en ung kar som satser på musikken og hvordan hendelsene i livet er med på å være dannende.

– Hva er din aller første leseopplevelse?

Det første jeg husker er at min bestemor pleide å lese fra «Mitt skattkammer». Eventyr var altså min første leseropplevelse som jeg har minner fra. Tror jeg.

– Hva er best ved å være biblioteksjef?

Det beste med å være biblioteksjef må ses i sammenheng med tida vi er inne i. Det skjer mye på bibliotekfronten, ny lov i fjor, kommunesammenslåinger og mange prosjekter som er med på å utvikle tjenestetilbudet bibliotek har.

Jeg liker også allsidigheten jobben gir og muligheten til å kunne være med å påvirke.

– Hva er det mest spennende som skjer i ditt bibliotek nå?

For meg så er ungdomsprosjektet vi driver med veldig spennende. Vi har fått penger fra Nasjonalbiblioteket til å utvikle et nytt ungdomstilbud / rom, basert på hva ungdommene selv syns er aktuelt. Tidlig 2015 tenker jeg at rommet vil være på plass.

Vi begynte 2015 med en ny satsning, også med støtte fra Nasjonalbiblioteket. Vi skal sammen med elever bygge opp bokkasser, som vi kaller bokibox. Bibliotekaren Hege, som er svært god på barne- og ungdomslitteratur, skal sammen med oss andre formidle disse bøkene. Vi håper å få enda flere sterke lesere i Andebu kommune.

Vi hadde en debatt her 6. januar om kultur- og bibliotekpolitikk i lys av kommunesammenslåing. Ordførerne fra Stokke, Andebu og Sandefjord diskuterte i møte med tre interessante fagpersoner.

– Hva må til for det perfekte bibliotekbesøket?

Jeg tror for noen vil det handle om service. Vår evne til å imøtekomme og være effektive synes jeg er viktig. Jeg ser mange brukere «kutter ned på tiden på biblioteket», ved at de reserverer hjemmefra osv.

Samtidig så vil det motsatte være viktig for andre. Muligheten til å la seg bli inspirert i biblioteket er kanskje avgjørende for deres besøk. F eks ved at de leser avisa, møter noen folk og låner med seg noe spennende.

For meg, hvis jeg besøker biblioteket på mitt hjemsted synes jeg bibliotekbesøket har vært perfekt om jeg går derfra med en god følelse.

– Hvilket bibliotek vil du helst besøke for å hente inspirasjon til din egen arbeidsplass?

Jeg blir veldig inspirert av prosessen Tønsberg og Nøtterøy bibliotek er i med samlingsutvikling. De skal gjøre store grep med mediesamlinga, for å få plass til andre ting. Og når vi nevner TNB må jeg også nevne at jeg synes fylkesbiblioteket i Buskerud har jobbet spennende med samlingsutvikling.

Jeg tror de fleste bibliotek blir nødt til å få et nytt fokus på hva slags mediesamling man skal ha for å kunne utvikle seg i nye retninger.

– Hvordan ser ditt bibliotek ut om 10 år?

Det er vanskelig å spå. Jeg tror biblioteket vil ha en sentral plass i lokalsamfunnet i Andebu og omegn, uavhengig av kommunegrensene. Antagelig er vi en større kommune som gir rom for at vi har et svært aktivt bibliotek med mye som foregår.

– Hvilken biblioteksjef vil du gjerne invitere til denne spalten neste gang?

Tone Moseid. Hun var min lærer i bibliotekutvikling.

Dette innlegget ble publisert i Boktips. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

